کد مطلب:315723 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:298

جده پدری
مادربزرگ حضرت اباالفضل علیه السلام مادر امیرالمؤمنین علیه السلام فاطمه بنت اسد بن هاشم است كه با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام در هاشم به هم می پیوندند. زندگانی وی سراسر افتخار و سربلندی و بزرگواری است كه بررسی همه ابعاد زندگی وی در این مختصر ممكن نیست تنها اشاره ای به حالات وی می نماییم و در این مقام ابتدا آنچه را مرحوم محلاتی در ریاحین الشریعه [1] ذكر نموده است با تصرف در عبارات و نقل به معنا می آوریم، آن مرحوم می نویسد:

مادر امیرالمؤمنین علیا مخدره فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبدمناف بانوی حرم حضرت ابوطالب علیهم السلام.

و مادر وی دختر هرم بن رواحه است كه صاحب كتاب استیعاب و كتاب مقاتل الطالبیین نسبت او را به «فهر» كه یكی از اجداد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است می رسانند.



[ صفحه 22]



شصت و یا شصت و پنج و یا هفتاد سال زندگانی نمود، بعد از هجرت در سنه چهارم از هجرت در مدینه به جوار حق پیوست و در بقیع دفن شد.

و به غیر از ابوطالب شوهر ننمود و از آن جناب چهار پسر و دو دختر آورد پسران به این ترتیب:

اول طالب كه از او فرزندی نماند، پس از ده سال عقیل متولد شد و پس از ده سال جعفر متولد گردید و پس از ده سال دیگر امیرالمؤمنین علیه السلام متولد شد.

و دختران یكی فاخته است كه مشهور به ام هانی است و دیگری جمانه است.

در كتاب خصایص فاطمیه گوید: فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین زنی نیكوسرشت، دانا، بینا به امور آخرت، دارای عقل وافر، هوشمند، با كمال، عفیفه و باشرافت بود.

از جانب فرزند خویش امیرالمؤمنین علیه السلام مفتخر به مام امامت گردید وی جده ی امام حسن و امام حسین علیه السلام و باقی ائمه تا خاتم آنان قائم آل محمد علیهم السلام است بنابراین از یك بعد با خدیجه ی كبری ام المؤمنین برابر است و از بعدی دیگر با او فرق دارد زیرا فاطمه بنت اسد مادر دوازده امام علیهم السلام است و پیدایش انوار ولایت و امامت از آن مخزونه عصمت و گنجینه حیا و عفت است و زنی نزدیك تر از او به هاشم بن عبدمناف نبوده مگر دختران پاكدامن عبدالمطلب و او اول زن هاشمیه است كه امام هاشمی از او متولد گردید.

وی نه تنها مادر امیرالمؤمنین علیه السلام بود، بلكه در حق رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز مادری نمود زیرا نوشته اند بعد از وفات حضرت عبدالمطلب كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شش یا هشت سال از سنش گذشته بود در خانه ابوطالب به سر می برد و فاطمه بنت اسد از همه ی جهات او را بر فرزندان خود مقدم می داشت و همچنان درباره ی فاطمه ی زهرا علیهاالسلام مادری می نمود زیرا وقتی حضرت خدیجه علیهاالسلام از دنیا رفت فاطمه زهرا علیهاالسلام پنج ساله بود و فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در دامان عزت خود آن حضرت را به جان و دل سرپرستی می كرد.



[ صفحه 23]




[1] ج 3، ص 3 - 9.